سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶
berooz
۱۹:۵۸:۱۰
کد خبر: ۹۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

چشم‌های ما با به کارگیری اندکی دقت می‌تواند زبان گویای وضعیت سلامت ما باشد

چشمانتان به شما می گوید چه بیماری دارید؟

در نوشتار زیر به توضیح چند مورد می‌پردازیم:
     ریزش موهای ابرو: کم پشت شدن تدریجی ابروها، خصوصا بخش یک سوم خارجی آن، می‌تواند علامت بیماری‌های مربوط به تیروئید باشد.
گل‌مژه‌ای که از بین نمی‌رود: گل مژه خصوصا اگر در یک محل و به طور تکراری بوجود بیاید می‌تواند نشانه نوعی سرطان نادر غدد چربی (سباسه) باشد.
     سوزش چشم و دید موج‌دار هنگام استفاده از رایانه: چنین مشکلی را نشانگان استفاده از رایانه می‌نامند. عدم وجود سایه و روشن مناسب در صفحه کامپیوتر و ساعات طولانی استفاده از آن چنین مشکلی را بوجود می‌آورد.
وجود نقطه کور کوچک در میدان دید همراه با نقاط وخطوط مواج نوری شدید: چنین وضعیتی یکی از پیامدهای حمله میگرن است که می‌تواند با سردرد همراه باشد.
     زرد شدن سفیدی چشم: این حالت یرقان نامیده می‌شود. زردی در نوزادان که عملکرد کبدی کامل ندارند و بزرگسالانی که دچارمشکلات کبدی، صفرا یا مجاری صفراوی هستند بروز می‌کند.
  بیرون‌زدگی چشم‌ها: این وضعیت اصلی‌ترین علامت پرکاری تیروئید است.
دوبینی، کم‌بینایی و نابینایی ناگهانی: چنین اتفاقی علایم هشداردهنده سکته مغزی است.
دید مواج در بیماران دیابتی: بیماری دیابت خطر بروز بسیاری از بیماری‌های چشم را افزایش می‌دهد ولی رایج‌ترین این مشکلات تخریب شبکیه است. دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان آمریکایی است. با توجه به اینکه از هر 4 آمریکایی، یک نفر دیابتی است یا مراحل آغازین دیابت را طی می‌کند، چشم‌انداز بروز نابینایی در این کشور بسیار نگران‌کننده است. بینایی ارزشمندترین حواس انسان است که فقط هنگامی که در آستانه از دست دادن آن هستیم به ارزش آن پی می‌بریم.
       همچنین قابل توجه است که افزایش مشکلات بینایی ارتباط مستقیمی با افزایش استفاده از صفحات الکترونیکی مانند گوشی همراه و کامپیوتر و تلویزیون‌های نسل جدید دارد.
آیا راهی برای اجتناب از ضعف بینایی با بالا رفتن سن وجود دارد؟
       پاسخ منفی است. اما اگر از عوارض سبک زندگی مدرن اجتناب نکنید به ضعف بینایی خود کمک کرده‌اید. خوشبختانه برای حفظ سلامت بینایی راهکارهایی وجود دارد که با رعایت آن می‌توان از میزان کاهش آن بر اثر بالا رفتن سن کم کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر از 60 سال نیاز به مکمل‌های غذایی دارند و چنانچه فرد دچار یکی از مشکلات زیر باشد باید از خدمات چشم‌پزشکی بیشتری بهره‌مند شود:
 چاقی
 مصرف دخانیات
 ابتلا به دیابت
 ساعات استفاده طولانی از کامپیوتر
با به کار گیری چند راهکار از مبانی سبک زندگی سالم می‌توان به حفظ سلامت بینایی همگام با افزایش سن کمک کرد:
        ترک مصرف دخانیات: دخانیات میزان تولید رادیکال‌های آزاد را در بدن افزایش می‌دهد و بدین ترتیب خطر کاهش قدرت بینایی بالا می‌رود.
مراقبت از سلامت قلبی- عروقی: انسداد جزئی (تنگی) شریان‌ها سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. بالا رفتن فشار خون به مویرگ‌های شبکیه آسیب می‌زند. یکی از راه‌های جلوگیری از این پدیده اجتناب از مصرف قند فروکتوز است. تحقیقات بخش بیماری‌های کلیه و فشارخون دانشگاه کلرادوی آمریکا نشان می‌دهد که مصرف روزانه 74 گرم فروکتوز احتمال صعود فشار خون 16 روی 10 میلی‌متر جیوه را تا سن 70 سالگی به میزان دو برابر افزایش می‌دهد.
حفظ قند خون در محدوده طبیعی: وجود قند مازاد بر طبیعی در خون سبب خروج مایع درون عدسی چشم شده و آن را تخریب می‌کند. همچنین بالا بودن قند خون چنانکه اشاره شد سبب تخریب شبکیه می‌شود.
    مصرف سبزیجات سبزبرگ: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مصرف بالای سبزیجات سبزبرگ به علت وجود کارتنوئیدها و زیگزانتین‌ها نقش عمده‌ای در حفظ سلامت بینایی دارد.
مصرف منابع سالم امگا-3: تاثیر حفاظتی اسید چرب امگا-3 بر سلامت حس بینایی از سال 2001 به اثبات رسیده است. به عنوان منبع اصلی این نوع اسید ماهی‌های دریایی معرفی می‌شد که امروزه به علت آلودگی فراگیر آب دریاها دیگر توصیه نمی‌شود. جایگزین مطلوب می‌تواند روغن کریل (نوعی ریزسخت‌پوست آبزی) باشد که حاوی مقادیر معتنابهی ازماده آنتی‌اکسیدان آستاگزاتین است. 
     اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس: چربی‌های ترانس در عملکرد امگا-3 در بدن اختلال ایجاد کرده و سبب تخریب شبکیه می‌شود. غذاهای آماده و فرآوری شده، شیرینی‌جات ومارگارین از منابع عمده چربی‌های ترانس هستند.
عدم مصرف قند مصنوعی آسپارتام: اختلالات بینایی یکی از علائم مشخصه مصمومیت با آسپارتام است.
       قوی‌ترین متحد ما در حفظ سلامت عمومی و سلامت بینایی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این مواد با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد یکی از عمده‌ترین عوامل آسیب‌رسان را به بدن از بین می‌برند. آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین، زیگزانتین، آنتوسیانیین وآستاگزاتین نقش اصلی را در حفظ بینایی ایفا می‌کنند. لوتئین، زیگزانتین با جذب حداکثری فوتون‌های نور و همچنین جذب رادیکال‌های آزاد پیش از آنکه به غشای لیپیدی سلول‌های شبکیه آسیب برسانند به بهبود سلامت بینایی کمک می‌کنند. این دو ماده در سبزیجات سبزبرگ و میوه‌های نارنجی یا زرد رنگ به وفور یافت می‌شود.
       آستاگزاتین آنتی‌اکسیدان دیگری است که تاثیر آن به تنهایی بیش از دو آنتی‌آکسیدان یاد شده با هم است. این ماده کارتنوییدی از بروز بسیاری از مشکلات چشمی جلوگیری می‌کند، از جمله: آب مروارید، تخریب ماکولا بر اثر پیری، تخریب شبکیه بر اثر دیابت، بیماری‌های التهابی چشم و ادم سیستویید ماکولا. سه مورد اول دلایل اصلی بروز نابینایی در ایالات متحده است و چنانچه ملاحظه می‌شود مصرف آستاگزاتین از بروز آن جلوگیری می‌کند. این کارتنویید بصورت مکمل‌ دارویی تولید شده و قابل خرید است.
سخن آخر
       در جهان امروز چشمان ما بیش ازنسل‌های پیشین در معرض خطر اکسیداسیون قرار دارند. وجود آلاینده‌ها در محیط زیست و از بین رفتن لایه اوزون که پوست و چشم ما را در معرض اشعه‌های مضر کیهانی قرار می‌دهد از جمله دلایل ایجاد رادیکال‌های آزاد هستند. عوامل یاد شده همچنین از قابلیت آنتی‌اکسیدان سازی بدن ما می‌کاهند. پس مصرف مکمل‌های غذایی اجتناب‌ناپذیر است.


نام:
ایمیل:
* نظر: